ALLAH RESTU KE PERCERAIAN??????
Ada ke istilah PERCERAIAN KERANA ALLAH? Mengorbankan nyawa pun ada kerana Allah maka apatahlagi perceraian. So mestilah ada, walaupun ia bukan perkara yang hebat tetapi memang ada perceraian dilakukan kerana Allah.
Kan manusia yang bertemu dan berpisah kerana Allah itu disukai dan dikasihi oleh Allah. Namun sebelum membuat keputusan istikharohlah padaNya, sepertimana ibu telah beristikharoh selama 14 tahun, then baru buat keputusan setelah Allah benar2 tunjukkan jawapannya dengan JELAS.
Keputusan untuk bercerai bukan mudah, ia sesuatu yang sangat sukar untuk dilakukan dan sangat tragis untuk dilalui. Bagi kita jika ada keluarga yang mengalami perceraian, sokonglah mereka daripada segi sokongan emosi, kewangan, masa dan tenaga kerana mereka yang bercerai pasti akan mengalami kemurungan sedikit atau banyak.
Sudahlah prosesnya susah dan menyusahkan, kemudian kita akan mengalami pelbagai ujian selepas bercerai. Ibu banyak belajar daripada pengalaman lalu. In shaa Allah akan dikongsikan untuk pengajaran kita sama sama.
So berbalik pada perceraian tadi, sebenarnya ada beberapa hukum berkenaan perceraian:
1. Mubah (Jika perlu), contohnya sebab sudah tiada sakinah atau kebahagiaan dalam rumahtangga atau sudah tiada persefahaman dalam rumahtangga.
2. Mustahab (Dianjurkan), berlaku mudarat disebabkan perkahwinan seperti isteri yang disakiti mentalitinya sehingga beliau terganggu secara psikologi.
3. Wajib, ini boleh berlaku jika suami atau isteri melakukan dosa yang berterusan seperti berzina, liwat, hubungan sesama jenis yang adakalanya tidak dapat dibendung, sehingga hilang keberkatan dalam rumahtangga. Ataupun jika suami atau isteri boleh mencederakan anggota tubuh pasangan melalui kelakuan ganas, yang boleh mengakibatkan juga maut.
4. Sunat, sekiranya terdapat ketidakupayaan pada suami memberi nafkah kepada isteri.
5. Makruh, sekiranya bercerai tanpa sebab yang syarie, tiada alasan dan tiada sebab alasan agama dan sebagainya.
6. Harus, sekiranya isteri atau suami lemah keinginan batinnya atau tidak mampu daripada segi batinnya.
7. Haram, sekiranya, isterinya sedang dalam keadaan haid, nifas.
Sabda Nabi saw:
‘Wanita yang meminta cerai daripada suaminya tanpa alasan syarie, maka haram baginya bau syurga’ – Hadith riwayat Ibnu Majah
So, walaupun menjatuhkan talak itu hak suami tetapi isteri boleh menuntut talak dengan sebab syarie atau dengan sebab-sebab yang dinyatakan pada hukum di atas. Allah itu adilkan.
No comments:
Post a Comment